FAQ
kampery - pytania i odpowiedzi


Pytania i odpowiedzi

FAQ

Myślisz o pierwszej podróży kamperem? Z pewnością pojawi się mnóstwo pytań dotyczących takiej wyprawy. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania znajdziesz poniżej.

Pytania ogólne

Większość kamperów dostępnych na polskim rynku posiada DMC do 3500kg, a co za tym idzie takie pojazdy może prowadzić osoba posiadająca prawo jazdy kat. B. W przypadku pojazdów kempingowych przekraczających 3500kg DMC wymagane będą dodatkowe uprawnienia C1 lub C.
Ze względu na rozmiary kamperów oraz ograniczoną pozycję za kierownicą, prowadzenie tych pojazdów nieco różni się od prowadzenia typowych samochodów osobowych. Należy mieć na uwadze przede wszystkim wymiary pojazdu wysokość, długość i szerokość. Trzeba też zwrócić uwagę na ograniczenia i zachować szczególną ostrożność w czasie wykonywania manewrów na drodze. Mimo wszystko podróżowanie kamperem jest naprawdę przyjemne! Wszystkie proponowane przez nas pojazdy są wyposażone tak, by zmaksymalizować komfort jazdy. Do tego w kamperze siedzi się wysoko, co ułatwia obserwację sytuacji na drodze, a duże lusterka bardzo dobrze pomagają w ocenie tego, co dzieje się wokół.

Samochód kempingowy jest przeznaczony dla osób, które uwielbiają komfortowe i niezależne podróżowanie. Decydując się na kampera powinniśmy przede wszystkim dopasować go do naszych potrzeb. Najpopularniejsze typy kamperów to:

Kampery pół-zintegrowane (kamper półintegra)
To pojazdy, w których część mieszkalna jest częściowo zintegrowana z kabiną kierowcy (szoferką). Jest to samochód campingowy, który jak każdy pojazd ma wady i zalety. Minusem jest mała przestrzeń dzienna- mieszkalna. Rekompensatą małej ilości miejsca w pojeździe jest możliwość zdecydowanie szybszej jazdy oraz mniejsze zużycie paliwa. Kampery typu półintegra są też niższe niż te z alkową, co ułatwia przejazdy pod mostami oraz w tunelach.

Kamper z alkową (kamper alkowa)
Są to kampery, w których dodatkowa sypialnia znajduje się nad kabiną kierowcy. W takiej nadbudówce, czyli alkowie, znajduje się zwykle duże łóżko dla dwóch osób. Alkowy są bardzo popularne, o czym decyduje ich atrakcyjna cena oraz duża liczba miejsc do spania i duża przestrzeń mieszkalna (dzienna). W takich kamperach występują też sporego rozmiar kuchnie i komfortowe łazienki. Minusem tych pojazdów campingowych jest ich wysokość (ponad 3m), a co za tym idzie również większe spalanie.

Kampery zintegrowane (kamper integra)
Najbardziej eleganckie są kampery zintegrowane. Ich zabudowa połączona jest z szoferką, a pojazd tworzy jednolitą bryłę. Ich największą zaletą jest zwiększona aerodynamika oraz możliwość wprowadzania autorskich rozwiązań przez producentów kamperów głównie jeśli chodzi o szoferkę. Takie samochody campingowe są stworzone przez producentów od zera, co wyróżnia je spośród kamperów częściowo zintegrowanych oraz tych z alkową. Najważniejszą zaletą, w przypadku wozów zintegrowanych jest maksymalne wykorzystanie przestrzeni oraz wygoda. Minusem kamperów typu integra jest wyższa cena oraz wyższa masa własna, co jednocześnie zmniejsza ładowność.

Kampery kampervany (campervan)
Kampervany to pojazdy rekreacyjne na bazie samochodu dostawczego, które zapewniają zarówno transport jak i minimalne kempingowe zakwaterowanie w każdych warunkach. Kamper vany posiadają wszystkie funkcje kampera przy dość małych wymiarach zewnętrznych. Ma to niebagatelne znaczenie, gdy bierzemy pod uwagę koszty podróży – mniejsze opłaty za autostrady, promy, niższe spalanie, szybsza prędkość Takim pojazdem często będziemy mogli wjechać tam, gdzie obowiązuje zakaz wjazdu dla większych kamperów. Mała przestrzeń sprawia, że kampervany to pojazdy idealne dla dwóch osób (kamper dla pary).

Jeśli po raz pierwszy wynajmujesz lub kupujesz kampera sugerujemy wybór kampera półzintegrowanego do 3,5t DMC. Kampery półintegry są dość niewielkich rozmiarów w porównaniu do np. alkowy, dlatego manewrowanie nimi będzie łatwiejsze dla osób, które nigdy nie prowadziły tak wysokich pojazdów. Ponadto pólintegry mają mniejsze spalanie i zwykle największą ładowność
Kamper całoroczny musi mieć przede wszystkim skuteczną izolację termiczną i odpowiednie ogrzewanie. W niektórych warunkach klimatycznych to jednak nie wystarczy – decydujące znaczenie ma też to, jak zbudowane są w nim zbiorniki, szczególnie na wodę szarą. Powinny znajdować się w ocieplonych, ogrzewanych obudowach, lub mieć wbudowane grzałki czy przyklejone maty grzewcze. Dobry kamper zimowy (czyt. lepiej zaizolowany) oferuje większy komfort również latem – dobra izolacja chroni także przed upałem.
Tak, większość nowoczesnych pojazdów kempingowych posiada toalety, umywalki i prysznice wewnątrz pojazdu, z których nieczystości trafiają do dedykowanych zbiorników. Obsługa tych zbiorników jest bardzo prosta –należy j opróżniać w miejscach do tego przeznaczonych np. na stacjach benzynowych, mopach, campingach i cyklicznie ćwiczyć. Zbiorniki nie przeciekają i nie przepuszczają zapachów, dzięki czemu gwarantują komfortową podróż
Tak! Nowe kampery posiadają ogrzewanie najczęściej gazowe, które wystarcza do ogrzania pojazdu podczas chłodniejszych dni oraz do podgrzania wody do kąpieli czy zmywania naczyń. Niektóre modele zostały wzbogacone również o specjalną izolację termiczną, co sprawia, że doskonale sprawdzają się podczas zimowych wypraw.
W tradycyjnym kamperze może podróżować od dwóch do nawet ośmiu osób. W zależności od ilości miejsc w homologacji, a ta z kolei związana jest z wagą pojazdu i miejscami siedzącymi do jazdy. Najczęściej spotykane są jednak kampery dla czterech lub pięciu osób (modele 2+2 lub 2+3).
Kampery są zwykle traktowane tak, jak auta osobowe lub przynajmniej zbliżone do nich, dlatego ceny nie będą różnić się znacząco od tradycyjnych samochodów. Różnica w cenach może pojawiać się przy ewentualnych przeprawach promowych, ale jeśli nie planujecie pokonywać trasy wodą, to nie będzie problemu.
Kamper o masie do 3,5 t traktowany jest jak pojazd osobowy. W większości krajów europejskich można zaparkować nim wszędzie tam, gdzie można to zrobić normalnym samochodem osobowym. Pamiętaj, że parkowanie różni się od kempingowania. Parkowanie jest wtedy gdy koła stykają się z podłożem, ale nie stosujemy podkładów poziomujących, a wokół auta nie są ustawione krzesełka, stół albo inne elementy, które nie stanowią bryły pojazdu. Kempingowanie dopuszczalne jest tylko w wyznaczonych do tego miejscach.
Wszystko zależy od techniki kierowania pojazdem, jednak średnie zużycie paliwa waha się między 10-12l/100km
Spanie w kamperze podczas jazdy jest nie tylko niebezpieczne, ale i zabronione. Wszyscy pasażerowie powinni w czasie jazdy siedzieć na miejscach do tego przeznaczonych i mieć zapięte pasy!

Pytania dotyczące wynajmu

Wypożyczyć kampera może praktycznie każdy, kto zapoznał się z regulaminem, wpłaci kaucję, kwotę najmu i podpisze umowę. Ponadto kierowca musi spełniać dwa warunki: posiadać prawo jazdy kategorii B oraz mieć ukończone 26 lat.
Standardowo wynajmowane przez nas kampery posiadają na wyposażeniu chemię do toalety, papier, sztućce, talerze, garnki, ściereczki kuchenne, patelnie, meble kempingowe, mate przed kampera, hulajnogi i wiele więcej. Zabezpieczamy również materace. Ręczniki, koce oraz pościel (wraz z wypełnieniem) należy zabrać własne. Jest możliwość doposażenia kampera w dodatkowe akcesoria. Listę i ceny znajdziesz w zakładce WYNAJEM
Kaucja pobierana jest na wypadek wszelkich uszkodzeń głównie mechanicznych do kwoty 4000,00 zł, czyli np. urwane lusterko, porwane fotele, wyłamane zamki, uszkodzona markiza, itd. Oczywiście auta posiadają ubezpieczenie AC i OC, nie mniej jest ono uruchamiane dopiero przy problemach komunikacyjnych na drodze, po poinformowaniu wynajmującego.
Kamper jest dostępny w pierwszym dniu umówionego okresu wynajmu od godziny 14:00 do 16:00. Przygotuj się, że procedura przekazania i szkolenie z obsługi potrwa ok. godziny. W tym czasie poznasz instrukcję obsługi kampera, dowiesz się o całym wyposażeniu, sprawdzisz i potwierdzisz wspólnie z nami w Protokole zdawczo-odbiorczym stan techniczny, który będzie potem oceniany i porównywany przy zdawaniu kampera po zakończonych wakacjach. Poza tym zadasz wszystkie nurtujące Cię pytania – jesteśmy do Twojej dyspozycji!
W razie wystąpienia jakichkolwiek problemów z pojazdem należy się bezzwłocznie skontaktować z doradcą XCAMP. Zawsze służymy radą i pomożemy ci w miarę naszych możliwości.
Dokładne dezynfekowanie pojazdu po okresie wynajmu to również przygotowanie kampera dla nowych szczęśliwców wyruszających wkrótce (czasami za kilka godzin!) na swoje wakacje. Chcemy aby każdy klient wyruszył na wymarzone wakacje kamperem czystym z zewnątrz (myjnia) oraz pachnącym w środku. Konieczna jest także wymiana butli z gazem, napełnienie zbiornika z wodą i inne czynności serwisowe.
Sezon wysoki (czerwiec-sierpień i święta, długie weekendy) ma spore obłożenie już na początku roku. Zaleca się rezerwacje kampera tak wcześnie jak to możliwe dla zachowania możliwości wyboru preferowanego terminu najmu.

 

Jeśli potrzebujesz dodatkowych informacji – zapraszamy do kontaktu mailowego lub telefonicznego.