ZIMOWANIE KAMPERA

Jak to robić?


Blog

Jak przygotować kampera

do zakończenia sezonu (zimowania)?

Sezon zimowy to czas, który zdecydowana większość kamperów oraz przyczep kempingowych spędza w ukryciu, oczekując na nadejście wiosny. Niskie temperatury i przeciętne warunki pogodowe nie zachęcają bowiem do dalekich podróży czy nocowania w plenerze. Oczywiście istnieje spora grupa miłośników, którzy użytkują swoje domy na kółkach przez cały rok, jednak szacunkowo większość pojazdów nie jest użytkowanych poza sezonem letnim. Planując dłuższy postój, warto odpowiednio przygotować nasz pojazd do zimowania, niezależnie od tego, czy zajmie on miejsce w ogrzewanym garażu, czy na parkingu. Na co warto zwrócić uwagę? Jak przygotować kampera do zimy?

O tym przeczytacie w dalszej części artykułu…

1. Instalacja wodna i kanalizacyjna.

 

Zacznijmy od kwestii związanych z zasilaniem kampera w wodę. Przed rozpoczęciem zimy należy opróżnić zbiorniki wodne oraz absolutnie całą instalację wodną, zainstalowaną w pojeździe. Jeżeli woda pozostanie w bojlerze czy w rurach, istnieje ryzyko jej zamarznięcia, co może doprowadzić do poważnych awarii, w tym rozszczelnienia zbiornika czy poszczególnych przewodów wodnych. Najrozsądniej jest wydmuchać resztki wody z układu sprężonym powietrzem. Warto pamiętać również o zbiornikach na szarą wodę oraz tych, gromadzących nieczystości, powinny one zostać opróżnione oraz starannie umyte. Po opróżnieniu kampera z wody warto dokładnie wyczyścić wszystkie używane przez nas elementy wyposażenia, wliczając w to nie tylko umywalkę i zlew, ale także toaletę czy prysznic. Na nasze szczęście najnowsze pojazdy posiadają systemy przeciwzamrożeniowe min. system Truma Frost Control, w którego wyposażone są wszystkie nasze kampery z oferty wypożyczalni.

Czym jest Truma Frost Control?

Zestaw Truma FrostControl to zawór bezpieczeństwa do bojlera. Każdy bojler musi być chroniony przed uszkodzeniami spowodowanymi zamarzaniem. Zawór bezpieczeństwa FrostControl automatycznie opróżnia bojler w przypadku zagrożenia zamarznięciem przy temperaturze ok. 3 stopni, a nadciśnienie zostaje uwolnione. Woda wypływa przez rurę spustową. Dopiero gdy temperatura otoczenia wynosi około 7 stopni lub więcej, można ręcznie zamknąć kurek i napełnić bojler.
Automatycznie:
W przypadku zagrożenia zamarznięciem lub nadciśnieniem, bezprądowy zawór bezpieczeństwa otwiera się automatycznie w celu opróżnienia bojlera.
Ręcznie:
Kran można również otworzyć ręcznie. Wygodny:
Pasuje do wszystkich bojlerów Truma.

2. Sprzątanie oraz sprawdzenie instalacji elektrycznej, gazowej.
 

Po sezonie warto porządnie posprzątać wnętrze kampera. Pomoże to nie tylko zachować porządek, ale z pewnością odkryje również wiele przedmiotów, które zaginęły podczas wakacyjnych podróży. Szczególnie istotnym przykładem może być pożywienie, które pozostawione w zamknięciu na kilka miesięcy zwyczajnie się zepsuje lub zwabi do wnętrza pojazdu cały przekrój lokalnej, małogabarytowej fauny. Kolejnym ważnym krokiem jest kontrola instalacji elektrycznej oraz gazowej. Warto odłączyć od prądu wszystkie urządzenia, a butlę z gazem zakręcić lub wyjąć z pojazdu, aby przechowywać ją w bezpiecznym miejscu, na przykład w garażu.


3. Kontrola stanu technicznego.
 

Przed nadejściem zimy dobrym zwyczajem jest również sprawdzenie stanu technicznego naszego kampera. Oto krótka check lista czynności, które należy wykonać przed zakończeniem sezonu:

➔ naładowanie akumulatora (lub akumulatorów) do pełna,

➔ zatankowanie pojazdu „pod korek”,

➔ kontrola i ewentualne uzupełnienie płynów eksploatacyjnych, w tym zimowego płynu do spryskiwaczy,

➔ sprawdzenie ciśnienia w oponach.

O ile kwestia ładowania akumulatora nie budzi raczej wątpliwości, o tyle tankowanie pojazdu? Po co wydawać pieniądze na paliwo, jeżeli nie wybieramy się w podróż? Odpowiedź jest prosta! Pełny bak paliwa zmniejsza ryzyko, że w jego wnętrzu będzie skraplać się woda, która w dalszej kolejności może przedostać się do układu paliwowego. Innym często przytaczanym argumentem jest fakt, iż tak zwane „zimowe paliwo” zawiera różnego rodzaju dodatki, które zapewniają lepszy rozruch oraz redukują ilość wilgoci trafiającej do układu paliwowego. Z punktu widzenia trwałości, pełny bak pozytywnie wpływa również na pompę paliwową, która nie musi zaciągać resztek, znajdujących się na dnie.

Podczas długiego postoju opony mogą ulec deformacji, ponieważ nacisk masy pojazdu wywierany jest jedynie na dany fragment ogumienia. Rozwiązanie problemu? Możemy raz na jakiś czas wybrać się na przejażdżkę, by koła miały okazję się obrócić, w większości przypadków wystarczy zwyczajnie przeparkować pojazd, chociażby na sąsiednie miejsce parkingowe.

 Ciekawym rozwiązaniem jest również uniesienie kampera, by koła nie miały styczności z podłożem. Jakkolwiek nie w każdej sytuacji jest to możliwe, operacja ta z pewnością pozytywnie wpłynie na stan oraz trwałość ogumienia. Wymaga to jednak odpowiednio przygotowanej, twardej nawierzchni oraz bezpiecznego podnośnika, który pozwala pozostawić pojazd na dłuższy okres czasu. W ten sposób masa samochodu nie będzie oddziaływać na stan ogumienia. Stosując to rozwiązanie, będziemy mogli ponadto od czasu do czasu poruszać kołami, co pozytywnie wpłynie na łożyska oraz elementy zawieszenia.